.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تکروی عامل عقب ماندگی مازندران
رضا تیموری

چند روزي است كه در محافل سياسي و رسانه اي خبر ورود دو مازندرانی دیگر به دولت نهم مطرح شده و در اين بين برخي از رسانه ها و افراد مانند گذشته و با ذوق و شوق وصف ناپذيري سخن از تحول شگرف در مازندران در آينده نزديك به میان مي آورند .
با این مقدمه و در اين مجال ذكر چند نكته را ياد آور مي شوم .

1- طرح اينگونه مباحث مختص به امروز نيست و در سالهاي گذشته نيز همزمان با انتخاب یا انتصاب یک هم استانی ها در دولت و حاكميت نيز اينگونه تحركات وجود داشته و چون اين مباحث بر پايه اي مستدل پايه گذاري نشده بود لذا بعد از مدتی موضوع از ذهن ها خارج می شد . البته برخی از دلايل شور و شعف این محافل ، وجود نيروي انساني نخبه بلا استفاده مازندرانی و تزريق قسمتي از اين ظرفيت به بدنه حاكميت مي باشد.

2- ایجاد کنندگان امیدهای بدون استدلال در دل هم استانی هایمان بايد به اين سوال پاسخ دهند كه مازندراني های حاضر در درون دولت و حاکمیت چه حقوقي را ستانده اند که امروز این گونه هیاهو به راه انداخته اند ؟

3- در انتخابات ریاست جمهوری نهم دو مازندرانی وارد صحنه انتخابات شدند که آقای توکلی انصراف داد و آقای لاریجانی کار را تا پایان ادامه داد . نگاهی به آمار رای دهندگان در مازندران به آقای لاریجانی و همراهی ایشان توسط هم استانی ها نشان می دهد مازندرانيها چه مقدار علاقمند به اضافه شدن یک هم استانی در حاکمیت بودند!

4- در هنگام معرفي وزراي اقتصاد و كشور نيز مثل همیشه تبعيض بين دو وزير قابل تامل است برخي از رسانه ها و اشخاص سياسي و احزاب فعال در مازندران تا حد ممكن موضوع انتخاب آقاي كردان را در بوق كردند اما دريغ از يك جمله و صدا و بيانيه در دفاع از وزير تنكابني اقتصاد ؛ چرا ؟

5- در اينكه مازندران تا به امروز هنوز از برخي از ابتدايي ترين امكانات اوليه بي بهره است شكي نيست حال سوال اینجاست که مسئولين ارشد مازندران چه مقدار توانسته اند از حقوق مردم اين استان دفاع و آن را مطالبه كنند ؟

6- عقب ماندگی و عدم توسعه یافتگی مازندران منوط به چند عامل است یکی از عوامل اساسی آن را به اختصار مطرح می نمایم :
عدم تعیین اولویت ها در بین مسئولین استان : بین مسئولین استان مازندران آنچنان که بایسته و شایسته است یکپارچگی و وحدت رویه در پیگیری مسائل استان وجود ندارد و تک روی ها بیش از کار گروهی است به طور مثال یک یا چند نفر بدنبال تیم فوتبال راه آهن هستند و چند نفر دیگر بدنبال آزاد راه تهران - شمال و ... که این کار باعث اتلاف انرژی می شود .

امروز در مثالهای توسعه یافتگی استانها نام اصفهان ، كرمان و سمنان به میان می آید که یکی از رموز موفقیت این عزیزان طبعا تعیین اولویت های استان مورد نظرشان است . در صورت یکپارچه بودن مسئولین و تعیین اولویتها می توان از توان ملی شخصیتهایی که در تصمیم گیریهای کلان نقش دارند استفاده نمود .

سوال اینجاست که با این پراکندگی آيا اين نگاه در شخصيتهاي مازندراني كه در تصميم گيريهاي كلان نقش دارند وجود دارد ؟

هم استاني بودن مزايايي دارد كه يكي از آن مزايای درک راحت تر مشكلات اين منطقه و شناخت از ظرفيتها و پتانسيل استان است اما بايد اذعان كرد كه آنها ديگر نگاهشان محلي و منطقه اي نيست و نبايد باشد . از طرفی آنها از روز اول متهم به نگاه بومی بوده اند . مخالفین، آقای کردان را به جذب بیش از حد مازندرانی ها متهم می کردند هر چند که در دفاع از ایشان مشخص شد كه نيروي جذب شده مازندرانی در زمان تصدي آقاي كردان در معاونت اداري و مالي سازمان صدا و سيما در رتبه يازدهم قرار داشت .

از طرف دیگر آقای توکلی هنوز به رای و انتخاب آقای کردان نقد دارد و ...

تنها با یکپارچه شدن مدیران و صاحبنظران می توان از پتانسیل های خارج از استان هم استفاده نمود در غیر اینصورت هیاهو و تحرکات تنها هدر دادن انرژی است

امیدواریم مسئولان استان با تعامل مشکلات و موانع پیش روی مردم مازندران را کمتر از گذشته نمایند و ما شاهد توسعه یافتگی هر چه سریعتر استانمان باشیم .
رضا تیموری


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 13 شهريور 1387
این هم از اون نوشته هایی که مردم مازندران رو به جون هم میندازه و پشتش هیچ نیت خیری وجود نداره جز تفرقه افکنی و ساروی ستیزی و بابلی بد کن و املی.....(حتما درج کن )
نا شناس 3 مهر 1387
واقعاً كه اين تحليل براي مازندران چه راه حلي را ارائه مي دهد؟ مسئوليت ما در ارتباط با مازندران چيست؟ اگر الگوهاي توسعه در ارتباط با استان هايي مانند اصفهان و... پذيرفته شده است، چرا در مورد مازندران ساز ديگري زده مي شود؟ فاصله مركز استان در اين استان ها با ساير شهرها به چه صورتي است؟ مركز استاني كه جمعيت روز آن به يك و نيم برابر جمعيت شب آن مي رسد، چرا مردمش بايد تاوان حضور هم استاني هاي عزيز را از سهم خدمات شهري خودشان بپردازند؟ چرا بايد بر اين جو سازي شهرها دميده شود كه مركز استان را از حقوق طبيعي خودش بيشتر محروم كند؟ سهم نيروهاي مركز استان در مديريت استان چرا بايد اينقدر ضعيف باشد؟ چرا بايد در طول دولت هاي مختلف چندين استاندار بابلي و آملي و ... براي استان در نظر گرفته باشند اما حتي يك استاندار ساروي مد نظر قرار نگرفته باشد؟ آيا مانند استاندار فعلي و قبلي در ساري وجود ندارد؟ توسعه متوازن بايد بر اساس يك الگوي پذيرفته شده باشد، و اين الگو در استان هاي مجاور و كل استان هاي كشور دارد عمل مي شود ولي در ايتان مازندران به دليل نفوذ كاذبي كه برخي از شهرستانها در پاره اي از محورهاي قدرت پيدا كرده اند به گونه اي ديگر عمل مي شود.

حال چند نمونه از قدرت در محوريت دولت پيدا شده است و من مطمئن هستم كه اين شخصيت ها به دليل گرفتاري ها و جو سازي هايي كه برايشان وجود دارد جرات كار بر مبناي الگوهاي توسعه قابل قبول و شبيه سازي آنها در استان مازندران نيستند. همين آقاي كردان با همه قدرتي كه دارد قطعاً در برابر مازندراني ها كم خواهد آورد و مازندراني ها ايشان را عاصي خواهند نمود. ايشان اولين حقي را كه زير پا خواهد گذاشت حقوق ساروي ها خواهد بود. تجربه اينجانب ثابت مي كند كه اين اتفاق خواهد افتاد و وجود آقاي كردان براي مازندران خير بيشتري را در بر نخواهد داشت و بخصوص براي ساروي ها امتيازي محسوب نخواهد شد. با اين وجود آرزومندم وجود ايشان براي ما واقعاً خير باشد و براي همه شهرهاي استان بويژه براي ساري مظلوم هم خيري را در بر داشته باشد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.068 seconds.